Załącznik do Zarządzenia Nr 1/2024 r. prowadzącej placówkę, Prywatne Ognisko Muzyczne w Nowym Tomyślu (Firma usługowo szkoleniowa Triola) mgr Annę Antuszewską z dnia 20 czerwca 2024 r. w sprawie wprowadzenia Standardów Ochrony Małoletnich.

           

STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

w Prywatnym Ognisku Muzycznym w Nowym Tomyślu,

 

Podstawa prawna opracowania Standardów Ochrony Małoletnich w Prywatnym Ognisku Muzycznym w Nowym Tomyślu.

Art. 22b i art. 22c ust. 1 i 2 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606);

WSTĘP

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez wszystkich pracowników placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Wszyscy pracownicy placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Realizując te cele, każdy pracownik placówki działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych obowiązujących w szkole oraz swoich kompetencji i uprawnień.

 

ROZDZIAŁ 1.

PODSTAWOWE TERMINY

  • 1. 1. Ilekroć w niniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:

1) pracowniku – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia zatrudnionego w Firmie usługowo szkoleniowej Triola, Anna Antuszewska

2) partnerze współpracującym z placówką – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie placówki na mocy odrębnych przepisów (fotograf i inne osoby);.

3) uczniu – należy przez to rozumieć ucznia/uczestnika zajęć  Prywatnego Ogniska Muzycznego w Nowym Tomyślu

4) małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;

5) opiekunie – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentowania i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciela ustawowego (rodzica, opiekuna prawnego, oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem);

6) zgodzie opiekuna – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców ucznia, opiekuna prawnego. W przypadku braku porozumienia między rodzicami, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;

7) krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:

a) przemoc fizyczna – celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne,

b) przemoc emocjonalna – powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, groźba uszkodzenia ciała, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,

c) przemoc seksualna – angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm), nakłanianie do nagrywania materiałów o charakterze pornograficznym;

d) zaniedbywanie – niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez opiekuna, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;

8) danych osobowych ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia;

9) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez prowadzącą placówkę pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;

 

ROZDZIAŁ 2.

ZASADY ZAPEWNIAJĄCE BEZPIECZNE RELACJE MIĘDZY UCZNIAMI A PRACOWNIKAMI PLACÓWKI – art. 22c ust. 1, pkt 1.

  • 2. 1. Zasady bezpiecznych relacji:

1) podstawową zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników jest działanie dla dobra ucznia i w jego interesie. Każdy pracownik traktuje ucznia z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie;

2) zasady bezpiecznych relacji obowiązują wszystkich pracowników placówki;

3) znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

2. Pracownik placówki zobowiązany jest do utrzymywania profesjonalnej relacji z uczniami i każdorazowego rozważenia, czy jego reakcja, komunikat bądź działanie wobec ucznia są odpowiednie do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych uczniów.

3. Pracownik placówki w kontakcie z uczniami:

1) zachowuje cierpliwość i odnosi się do ucznia z szacunkiem;

2) uważnie wysłuchuje uczniów i stara się udzielać im odpowiedzi dostosowanej do sytuacji i ich wieku;

3) nie zawstydza ucznia, nie lekceważy, nie upokarza i nie obraża;

4) nie krzyczy, chyba że wymaga tego sytuacja niebezpieczna (np. ostrzeżenie);

5) nie ujawnia wrażliwych informacji o uczniu osobom do tego nieuprawnionym, dotyczy to również ujawniania jego wizerunku.

4. Podejmując decyzję dotyczącą ucznia pracownik powinien brać pod uwagę bezpieczeństwo pozostałych uczniów.

5. Uczeń ma prawo do prywatności, odstąpienie od zasad poufności każdorazowo musi być uzasadnione, a uczeń o takim fakcie powinien być poinformowany najszybciej jak to możliwe.

6. W przypadku konieczności rozmowy z uczniem na osobności, pracownik powinien pozostawić uchylone drzwi albo poprosić innego pracownika o uczestniczenie w rozmowie

7. Pracownikowi placówki nie wolno w obecności uczniów niestosownie żartować, używać wulgaryzmów, wykonywać obraźliwych gestów, wypowiadać treści o zabarwieniu seksualnym.

8. Pracownikowi placówki nie wolno wykorzystywać przewagi fizycznej ani stosować gróźb.

9. Pracownik placówki zobowiązany jest do równego traktowania uczniów, niezależnie od ich płci, orientacji seksualnej, wyznania, pochodzenia etnicznego czy też stopnia niepełnosprawności.

10. Pracownik placówki nie może utrwalać wizerunków uczniów w celach prywatnych, również zawodowych bez zgody opiekuna.

11. Pracownikowi zabrania się przyjmowania wartościowych prezentów od uczniów oraz ich opiekunów. Wyjątek stanowią drobne, okazjonalne podarunki i kwiaty związane ze świętami w roku szkolnym.

  • 3. 1. Pracownikowi placówki bezwzględnie zabrania się (pod groźbą kary, w tym utraty pracy):

1) nawiązywać relacji seksualnych z uczniem;

2) składać uczniowi propozycji o charakterze seksualnym i pornograficznym, w tym również udostępniania takich treści;

3) proponować uczniom alkoholu, wyrobów tytoniowych i innych używek.

  • 4. 1. Pracownik zobowiązany jest do zapewnienia stosownej pomocy uczniowi, który znalazł się w niekomfortowej sytuacji.

2. W przypadku, kiedy pracownik obserwuje niepokojące zachowanie lub sytuację wskazującą na nieprzestrzeganie Standardów, zobowiązany jest do poinformowania o tym fakcie prowadzącą placówkę..

  • 5. 1. Wszelkie zachowania oznaczające przemoc wobec ucznia są niedozwolone.

2. Nie można ucznia popychać, bić, szturchać, itp.

Pracownikowi nie wolno dotykać ucznia w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany. Jeśli, w odczuciu pracownika, uczeń potrzebuje, np. przytulenia, powinien mieć każdorazowo uzasadnienie zaistniałej sytuacji.

4. Pracownik, który ma świadomość, iż uczeń doznał jakiejś krzywdy np. znęcania fizycznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności w kontaktach z uczniem, wykazując zrozumienie i wyczucie.

5. W uzasadnionych przypadkach dopuszczalny jest kontakt fizyczny pracownika z uczniem. Do sytuacji takich zaliczyć można:

1) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w czynnościach higienicznych, jeśli typ niepełnosprawności tego wymaga, a uczeń i jego opiekun wyrazi na to zgodę;

2) pomoc uczniowi niepełnosprawnemu w poruszaniu się po placówce;

3) udzielanie uczniowi pierwszej pomocy w nagłym wypadku;

4) przytrzymanie agresywnego ucznia zagrażającego sobie lub innym uczniom;

  • 6. 1. Służbowe kontakty bezpośrednie i online z uczniem lub opiekunem ucznia poza placówką powinny być:

1) ściśle powiązane z wykonywaniem obowiązków służbowych, opiekuńczo-wychowawczych, np. towarzyszenie w realizowanych poza szkołą ważnych dla małoletniego wydarzeniach wymagających wsparcia osoby dorosłej, zorganizowane przez szkołę wyjazdy, wycieczki, itp;

2) dokumentowane – zapisy w dokumentacji pracy wychowawczej, wydruk korespondencji mailowej, SMS-owej, notatki służbowe, itp;

3) odbywać się, w miarę możliwości, z wykorzystaniem sprzętu placówki.

2. Uczniowie mogą być odbierani z placówki lub po powrocie z wyjazdów i wycieczek jedynie przez opiekunów lub osoby przez nich upoważnione. Upoważnienie powinno być pisemne z podaniem danych osobowych osoby odbierającej dziecko.

3. Wszelkie informacje dotyczące funkcjonowania dziecka w placówce, podczas wycieczek i innych wydarzeń organizowanych przez placówkę udzielane są tylko opiekunom.

 

ROZDZIAŁ 3.

ROZPOZNAWANIE I REAGOWANIE NA CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA UCZNIÓW

  • 7. 1. Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich. Takie jak:

1) uczeń jest często brudny, nieprzyjemnie pachnie, jest niewyspany;

2) uczeń kradnie jedzenie, pieniądze itp.;

3) uczeń nie otrzymuje potrzebnej mu opieki medycznej, sprzętu medycznego;

4) uczeń nie ma przyborów szkolnych, odzieży i butów dostosowanych do warunków atmosferycznych;

5) uczeń ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, ugryzienia, rany), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić. Obrażenia są w różnej fazie gojenia;

6) podawane przez ucznia wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne, niemożliwe, niespójne itp., uczeń często je zmienia;

7) u ucznia pojawia się niechęć do zajęć ruchowych umuzykalniających, - uczeń nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody;

8) uczeń boi się rodzica lub opiekuna, boi się powrotu do domu;

9) uczeń wzdryga się, kiedy podchodzi do niego opiekun lub inna osoba dorosła;

10) uczeń cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy, mdłości itp.;

11) uczeń jest bierny, wycofany, uległy, przestraszony, depresyjny, boi się opowiadać o sobie i rodzinie, zachowuje się agresywnie, buntuje się, samookalecza się, itp.;

12) uczeń osiąga słabsze wyniki w nauce w stosunku do swoich możliwości;

13) uczeń ucieka w świat wirtualny (gry komputerowe, Internet);

14) uczeń używa środków psychoaktywnych;

15) uczeń nadmiernie szuka kontaktu z dorosłym (tzw. „lepkość” małoletniego);

16) w pracach artystycznych, rozmowach, zachowaniu ucznia zaczynają dominować elementy/motywy seksualne;

17) uczeń jest rozbudzony seksualnie niestosownie do sytuacji i wieku;

18) uczeń ucieka z domu;

19) nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania ucznia;

20) uczeń mówi o przemocy;

21) inne czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich wzbudzające zaniepokojenie pracownika placówki, np. dziecko przesadnie „grzeczne”.

2. Jeżeli z objawami u ucznia współwystępują niepokojące zachowania opiekunów, to podejrzenie, że uczeń jest krzywdzony jest szczególnie uzasadnione.

Niepokojące zachowania opiekunów to

1) opiekun podaje nieprzekonujące lub sprzeczne informacje lub odmawia wyjaśnień przyczyn obrażeń ucznia;

2) opiekun odmawia, nie utrzymuje kontaktów z osobami zainteresowanymi losem ucznia (wychowawcą, psychologiem, pedagogiem);

3) opiekun mówi o małoletnim w negatywny sposób, ciągle obwinia, poniża strofuje, znieważa ucznia (np.: używając określeń takich jak „idiota”)

4) opiekun poddaje małoletniego surowej dyscyplinie, jest nadopiekuńczy lub zbyt pobłażliwy, lub odrzuca małoletniego;

5) opiekun nie interesuje się losem i problemami małoletniego;

6) opiekun często nie potrafi podać miejsca, w którym aktualnie przebywa małoletni;

7) opiekun jest apatyczny, pogrążony w depresji;

8) opiekun zachowuje się agresywnie;

9) opiekun ma zaburzony kontakt z rzeczywistością np. reaguje nieadekwatnie do sytuacji;

10) opiekun wypowiada się niespójnie;

11) opiekun nie ma świadomości potrzeb lub neguje potrzeby małoletniego;

12) opiekun faworyzuje jedno z rodzeństwa;

13) opiekun przekracza dopuszczalne granice w kontakcie fizycznym lub werbalnym;

14) opiekun nadużywa alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających.

 

ROZDZIAŁ 4.

ZASADY I PROCEDURA PODEJMOWANIA INTERWENCJI W SYTUACJI PODEJRZENIA KRZYWDZENIA UCZNIA PRZEZ PRACOWNIKA, OSOBĘ TRZECIĄ, INNEGO UCZNIA LUB OPIEKUNA – art. 22c ust. 1, pkt 2

  • 8. 1. W przypadku podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji prowadzącej placówkę Annie Antuszewskiej

2. Prowadząca placówkę wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.

3. Prowadząca placówkę powinna sporządzić opis sytuacji w placówce i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, instruktorami i rodzicami, oraz plan pomocy dziecku,

4. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:

1) podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;

2) wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;

3) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.

5. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) prowadząca placówkę powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: pedagog/psycholog, nauczyciel, instruktor, prowadząca placówkę, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku (dalej określani jako: zespół interwencyjny).

6. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w ust. 4, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga szkolnego oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.

7. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne.

1) Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

2) Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

3) Pedagog/psycholog informuje opiekunów o obowiązku zgłoszenia przez placówkę podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego – procedura "Niebieskie Karty"– w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji - pracownicy szkoły uczestniczą w realizacji procedury "Niebieskie Karty", w tym uprawnieni są do samodzielnego jej wszczynania). Procedura „Niebieska Karta” stanowi załącznik do Standardów.

4) Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – prowadząca placówkę składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz "Niebieska Karta – A" do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.

5) Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.

6) W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

8. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji.

Kartę interwencji nauczyciel/instruktor załącza do teczki osobowej ucznia.

9. Wszyscy pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

 

ROZDZIAŁ 5.

ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH MAŁOLETNIEGO

  • 9. 1. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych):

1) pracownik placówki ma obowiązek zachowania tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem;

2) dane osobowe ucznia są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów;

3) pracownik placówki jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych ucznia i udostępnienia tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego.

  • 10. 1. Pracownik placówki może wykorzystać informacje o uczniu w celach szkoleniowych lub edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości ucznia oraz w sposób uniemożliwiający identyfikację ucznia.
  • 11. 1. Pracownik placówki nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunie.

1) pracownik placówki, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem małoletniego i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik placówki podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna małoletniego.

2) pracownik placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z małoletnim, nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik placówki jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

  • 12. 1. W celu realizacji materiału medialnego można udostępnić mediom wybrane pomieszczenia placówki. Decyzję w sprawie udostępnienia pomieszczenia podejmuje prowadząca placówkę.

2. Prowadząca placówkę, podejmując decyzję, o której mowa w punkcie poprzedzającym, przygotowuje wybrane pomieszczenie w celu realizacji materiału medialnego w taki sposób, by uniemożliwić filmowanie przebywających na terenie placówki uczniów.

 

ROZDZIAŁ 6.

ZASADY OCHRONY WIZERUNKU UCZNIA

  • 13. 1. Pracownicy placówki uznając prawo ucznia do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę wizerunku ucznia.
  • 14. 1. Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku ucznia (filmowanie, fotografowanie) na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna małoletniego.

1) w celu uzyskania zgody opiekuna małoletniego na utrwalanie wizerunku ucznia, pracownik szkoły może skontaktować się z opiekunem małoletniego i ustalić procedurę uzyskania zgody.

2) niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych opiekuna małoletniego bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3) jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

  • 15. 1. Upublicznienie przez pracownika szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica/opiekuna ucznia.(zgoda zawarta w regulaminie POM)

1) przed utrwaleniem wizerunku małoletniego należy ucznia oraz opiekuna poinformować o tym, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie internetowej szkoły, szkolnym kanale Youtube) w celach promocyjnych.

 

ROZDZIAŁ 7.

ZASADY KORZYSTANIA Z URZĄDZEŃ ELEKTRONICZNYCH Z DOSTĘPEM DO SIECI INTERNET. PROCEDURY OCHRONY UCZNIÓW PRZED TREŚCIAMI SZKODLIWYMI I ZAGROŻENIAMI W SIECI INTERNET ORAZ UTRWALONYMI W INNEJ FORMIE.

  • 16. 1. Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych:

1) sieć placówki jest monitorowana;

2) sieć placówki jest zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami;

3) nauczyciele/instruktorzy, mają obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu ,

2. Pracownicy placówki powinni być świadomi cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, a także własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których mogą spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystają. Jeśli profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich opiekunowie będą mieć wgląd w cyfrową aktywność pracowników placówki.

3. Pracownikom placówki nie wolno nawiązywać kontaktów z uczniami poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

 

ROZDZIAŁ 8.

ZASADY AKTUALIZACJI STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH ORAZ ZAKRES KOMPETENCJI OSÓB ODPOWIEDZIALNYCH ZA PRZYGOTOWANIE PRACOWNIKÓW PLACÓWKI DO STOSOWANIA STANDARDÓW – art. 22c ust. 1, pkt 4.

  • 17. 1. Procedura aktualizowania Standardów odbywa się raz w roku.

2. Za aktualizację Standardów odpowiada prowadząca placówkę, mgr Anna Antuszewska

3. Prowadząca placówkę  jest zobowiązany do przeprowadzania wśród pracowników szkoły (przynajmniej raz w roku) ankiety,

4. Po przeprowadzonej ankiecie, prowadząca placówkę analizuje i opracowuje wypełnione ankiety oraz sporządza na ich podstawie raport,

5. W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać naruszenia Standardów w placówce.

6. Prowadząca placówkę może powołać zespół koordynujący, jeśli uzna, że taki zespół przyczyni się do lepszej realizacji Standardów, bądź pozwoli na szybsze reagowanie w różnych sytuacjach.

7. Prowadząca placówkę konsultuje zmiany z nauczycielami/instruktorami, wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem.

 

ROZDZIAŁ 9.

ZASADY UDOSTĘPNIANIA RODZICOM I UCZNIOM STANDARDÓW DO ZAPOZNANIA SIĘ Z NIMI I ICH STOSOWANIA – art. 22c ust. 1, pkt 6.

  • 18. 1. Dokument „Standardy Ochrony Małoletnich” jest dokumentem placówki ogólnodostępnym dla personelu placówki, uczniów oraz ich opiekunów.

2. Dokument opublikowany jest na stronie internetowej placówki,

3. Dokument omawiany jest na pierwszym zebraniu, spotkaniu z opiekunami w danym roku szkolnym.

4. Nauczyciele/instruktorzy mają obowiązek zapoznania uczniów ze Standardami oraz omówienia ich w taki sposób, aby uczniowie mogli je zrozumieć niezależnie od wieku i sprawności intelektualnej.

 

ROZDZIAŁ 10.

OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ O ZDARZENIACH ZAGRAŻAJĄCYCH MAŁOLETNIEMU I UDZIELANIE WSPARCIA

  • 19. 1. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających uczniom i udzielanie wsparcia są wszyscy nauczyciele/instruktorzy w czasie pracy na terenie placówki.

2. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających małoletniemu można dokonać u prowadzącej placówkę w zamkniętej i zaadresowanej kopercie.

3. Osoba zgłaszająca przypadek krzywdzenia małoletniego jest zobowiązana do podania swoich danych, które umożliwią kontakt po zapoznaniu się z opisem przypadku.

 

ROZDZIAŁ 11.

ZAPISY KOŃCOWE

  • 20. 1. Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, uczniów i ich opiekunów:

a) przesłanie tekstu przez pocztę pracowniczą;

b) zamieszczenie na stronie internetowej szkoły

c) poinformowanie rodziców uczniów za pośrednictwem aplikacji edukacyjnej

 

Załącznik nr 1

do Standardów Ochrony Małoletnich w Prywatnym Ognisku Muzycznym w Nowym Tomyślu/Firma usługowo szkoleniowa Triola Anna Antuszewska

OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU ZASAD ZAWARTYCH w STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH  w Prywatnym Ognisku Muzycznym w Nowym Tomyślu

oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w placówce Prywatne Ognisko Muzyczne w Nowym Tomyślu, będę zapoznawać się z wprowadzanymi zmianami i deklaruję, że będę ich przestrzegać.

Nowy Tomyśl, ............................ .........................................................

data Czytelny podpis pracownika

 

telefony.png

problem.png